dinsdag 18 september 2012

Dinsdag 18 september: opwinding

Om 17.45 vertrokken naar het weerterbos. Toen ik om 18.00 daar kwam was het al gelijk raak.
Bij de brensbrug stond een hert met een prachtig (haak) gewei te burlen en te plassen tegen zijn buik.  Even later ging hij weer rustig liggen (foto Anthony van de Loo).

Op dat moment kwamen een groep hardlopers langs, die zeiden dat bij het grenskerk monument een grote groep hert. Toen ik daarnaartoe vertrok stonden op de bosrand al een spitser en het hert met zijn afgebroken stangen.  De 2  jonge herten waren behoorlijk opgewonden  ze zagen elkaar een keer of 4 aan voor een hinde .
Doorgelopen lagen bij het eikenbosje het hert met zijn hindes. Hij lag daar en liet af en toe een burl horen. Er stonden nog meer mensen te kijken naar de edelherten. Er waren ook 2 mannen die zondag een excursie organiseren. Plotseling stond het hert op en begon achter zijn hindes te drijven en liet met enige regelmaat een flinke burl horen. Hij besloot ook de 2 spitsers weg te jagen die al een stuk dichterbij waren gekomen. Zij vertrokken ook meteen toen het hert burlend aan kwam gelopen.
De hindes waren ook al nieuwsgierig geworden naar de ongeveer 30 mensen  die op het fietspad naar de edelherten stonden te kijken.
Van de excursie groep had ik vernomen dat bij de toren een paar hindes ( zonder hert) stonden.
Ik besloot bij het hert en zijn hindes te blijven kijken.  Bij de brensbrug hoorde ik het hert ook nog af en toe burlen. Even later zijn de hindes naar de toren vertrokken. Het begon al donker te worden. Ik besloot terug naar huis te gaan. Bij de brensbrug nog even gestopt om bij het hert te kijken dat flink stond te burlen. Daarna ben ik huiswaarts gegaan.

Anthony van de Loo