woensdag 7 september 2011

Woensdag 7 september

In het bosje links van de Grenskerk waren veel hindes met jongen. Vanaf het pad waren ze duidelijk zichtbaar. Even later was een man (waarschijnlijk het leidhert) in de groep zichtbaar. Een viertal mensen die ook naar de edelherten zochten, heb ik bij de toren naar de plek gewezen. Tegen de schemer zag ik vanaf de toren eerst de man uit het bosje richting bos aan de overkant lopen. Na een minuut of tien kwam de hinderoedel te voorschijn. In de toenemende schemer telde ik 14 hindes en 7 kalveren. De groep liep niet het hert achterna, maar bleef op het grasland bij de koeien fourageren.
Bij waarneming vanaf het pad zag ik het hert een fleemachtige houding aannemen. Ook de stand van kop en bek wezen duidelijk in die richting. De indringende geur van de edelhert was waarneembaar.
Deze geur snoof ik ook op, toen ik terugging naar Daatjeshoeve en op nog geen twintig meter een drietal jonge edelhert-mannen mijn pad kruisten, toen ze het pad vanaf het grasveld bij de Brensbrug overstaken.

Ron Vodegel